čtvrtek 24. dubna 2014

Obědové inspirace vol. 1 - Čočka na kurkumě a kokosovém oleji

U příspěvku Je zdravé stravování drahé? mě velmi překvapil zájem o recepty na obyčejná jídla, která jíme každý den. Proto jsem se rozhodla, že OBČAS budu dokumentovat i tyto jednoduché recepty, které by měly sloužit spíše jako inspirace než jako recept na nějaké bombastické jídlo. Záměrně píšu, že OBČAS, protože za prvé: většinou vařím navečer a ne vždy jsou dobré světelné podmínky pro focení. A za druhé: fotodokumentace mi každé vaření prodlouží minimálně o čtvrt hodiny (bez přehánění - focení surovin, postupů, závěrečné nazdobení talíře,.. ) a občas už jsem tak hladová, že každá minuta navíc je utrpení. Tento malý "seriál" nazvu velmi překvapivě Obědové inspirace a jídla budou většinou jednoduchá, levná a rychle hotová. No co více si přát?

To, že jsem maniak do klíčení už jste si mohli přečíst třeba zde a proto se většině mých receptů objevují naklíčené luštěniny. Ty pak stačí pouze krátce tepelně upravit, ne-li vůbec. Pokud nejste zatím tak daleko a na klíčení si netroufáte, jednoduše uvedené množství luštěnin přes noc namočte, druhý den propláchněte a uvařte "na skus". Možná vás bude zavádět množství luštěnin na mých fotkách a budete si říkat: "Tohle přeci nemůže být dvě stě gramů čočky?! Vždyť mých uvařených dvě stě gramů je asi tak pětkrát míň!". Ano, klíčení zmnohanásobuje objem. Zkrátka už nemáte jen luštěninu ale takovou mladou rostlinku a to tam je znát...

Na lince mám vždy několik klíčících nádob s luštěninami (už i sklenice jsou mi malé, tak klíčím v malých kyblíčcích, které mají propíchané víko) - každý den jednu "nádobu" zpracuji a novou luštěninu dám máčet. No a dnes to vyšlo tak, že jsem měla připravenou drobnozrnnou zelenou čočku. Tak směle do toho.



Čočka na kurkumě a kokosovém oleji
4 porce

Suroviny:

naklíčená/uvařená drobnozrnná zelená čočka (může být i obyčejná) - cca 200 gramů v suchém stavu
2 střední mrkve
1/2 menšího celeru
1 cibule
1 polévková lžíce kokosového oleje
2 čajové lžičky kurkumy
1/4 čajové lžičky zázvoru (nemusí být)
1/2 čajové lžičky soli

2 polévkové lžíce tahini
1 polévková lžíce umeocta
2 polévkové lžíce Shoyu sójové omáčky
5 polévkových lžic vody

+ zvolená příloha (my měli kulatozrnnou rýži - cca 280 gramů v suchém stavu)

Postup:
  1. Mrkev a celer oloupejte a nastrouhejte na hrubo.
  2. Na pánvi rozehřejte 1 lžíci oleje a orestujte na jemno nakrájenou cibulku. Po několika minutách přidejte sůl, kurkumu, zázvor, nastrouhanou mrkev s celerem a naklíčenou/uvařenou čočku. Za občasného míchání restujte. Pokud se bude zelenina chytat k pánvi, podlejte trochou vody. Restujte celkem asi 10 minut. Odstavte.
  3. V menší misce smíchejte tahini, umeocet a sójovou omáčku. Ze začátku to může vypadat, že se směs zdrcla, ale vytrvejte. Po chvlíli postupně přidávejte vodu a míchejte, dokud nedostanete hladkou, spíše vodovější zálivku. 
  4. Zálivku nalijte na orestovanou směs a pořádně promíchejte.
Podávejte se zvolenou přílohou, ať už celozrnnou rýží, ovsem, bulgurem, kuskusem nebo nějakými krupkami. Talíř nezapomeňte ozdobit čerstvou a ideálně i kvašenou zeleninou. Pro efekt můžete posypat opraženými ořechy nebo semínky, ale ne moc - v jídle už je zdravých tuků dostatek (tahini, kokosový olej). Dílo můžete vyšperkovat ještě více, a to naklíčenými mungo fazolkami :)









14 komentářů:

  1. Super, tenhle "seriál" se mi asi bude líbit :-). Sice se doma stravujeme převážně konvenčně, ale postupně se snažím do jídelníčku zařazovat víc zdravějších jídel, narození dítěte mě přimělo se trochu víc zamýšlet nad tím, co jíme. Pravda je, že kolikrát ale nevím, jak by se daná surovina dala chutně upravit, a řadu jich ani neznám, takže inspirace na jednoduchá jídla se bude hodit, díky :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budu se snažit, aby se líbil ;) Uvidíme, jak dlouho to vydržím a zda to lidé ocení..
      To je skvělé, že se zamýšlíte nad tím, co jíte, ať už kvůli dítěti, tak i kvůli sobě ;)
      Doufám, že se budete cítit na zdravější stravě lépe a najdete v ní zalíbení :)

      Vymazat
  2. Teda, ta čočka vypadá velice lákavě.. já jsem sice asi 4 týden na raw stravě, ale poslední dobou už jsem to snížila tak na 80% a chystám se zařadit i dušenou/vařenou zeleninu.. myslím, že čas od času mi to nijak neublíží (a přestanu být možná i ledová jako psí čumák!) :-D jinak ale přechod na živou je asi to nejlepší, co jsem doposud "vyzkoušela" :)
    Ale hlavně!! musím velice pochválit Tvůj jedinečný blog, který jsem si úplně zamilovala, často tu čerpám inspiraci a baví mě číst si ty průpovídky u receptů :) super :) kolikrát tu brouzdám jen tak, když na mě padá "depka" nebo když děti hooodně zlobí.. takže moc děkuju :)
    P.S. O závislosti na kokosu bysme si mohli povídat ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Jé, to je milé :) Mimochodem, jestli bude někdy existovat nějaké Sdružení milovníků kokosu, tak se hlásím na předsednický post :D
    Já si říkám takový sezónní jedlík, v létě inklinuji k RAW ve větší míře a v zimě, když se potřebuju zahřát a je nouze o kvalitní ovoce a zeleninu, tak jím syrového méně a kompenzuji to naklíčeným mungem a kvašenou zeleninou... Ale pro zpestření občas i vzimě zařadím nějaký RAW obídek nebo dezertík :)
    RAW si myslím, že je velmi prospěšné jako pročišťující kůra na několik týdnů nebo měsíců, podle toho, jak je tělo zanesené. Lidem může krátkodobě velmi pomoci. Ale jak říkáte, člověk je pak studený, protože vše je pro trávící trakt velmi ochlazující a i náročné na zpracování (lehkým vařením se sice přichází o enzymy, ale zase se zvyšuje využitelnost dostupných živin). V našich zeměpisných šířkách si myslím, že je tento směr udržitelný jen těžko, většinou u toho lidé vydrží tak dva roky, pak se vrátí zpět, ale mají už trochu poznamenané trávení - vše je nafukuje, bolí je břicho,...
    Hlavní je jíst čistě, abyste z toho měla radost a bylo Vám fajn (bez studených nohou :))
    Určitě najdete svou vlastní cestu a způsob, jak vše rozumně zkombinovat ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prosím, nevykej mi, není potřeba.. ;)
      Moc děkuju za odpověď :) je to úplně přesné, raw je určitě velmi prospěšné a právě z hlediska trávení mě osobně velmi vyhovuje, protože veškeré problémy jsou pryč :) ale občas mám tedy chuť na něco teplého a Tvé recepty jsou ideálním řešením! Momentálně se chystám na slunečnicové paté :) což je sice vychlazené, ale vypadá to tak lákavě, že to musím zkusit!
      P.S. beru post místopředsedy :DD

      Vymazat
    2. OK ;)
      Slunečnicové paté je dobrá věc, komu bylo nabídnuto tomu chutnalo ;) Je chlazené, ale když se přidá trochu chilli, tak umí i zahřát!

      Vymazat
  4. Tiež sa snažím stravovať tak, aby som svoju telu "neubližovala" ale pomáhala :D Pridávam sa do "kokosového" fanklubu. Milujem kokos a všetko z neho - olej, vodu, mlieko, dužinu... a zbieram nápadité recepty, kde sa dá použiť. Takže ďakujem, prikladám aj tento Váš do svojej zbierky a určite vyskúšam :) Perfektné inšpirácie pre všetky milovníčky kokosového oleja (nie len na varenie) som objavila tu: http://www.kokosovyolej.net/
    Lauris

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je kokosových fanoušků, ale ani mě to neudivuje, je to prostě výborná věc ;)
      Kokosový olej je můj nejoblíbenější, dělám na něm téměř vše, slaná jídla a palačinky na něm jsou bezkonkurenční! A tím, že je dražší než jakýkoliv jiný olej s ním při vaření docela šetřím, což není na škodu... Když jsem dělala na sezamovém, dávala jsem do základu oleje více... Ale chuťově i vlastnostmi mi kokosák sedí víc ;)

      Vymazat
    2. Kokosový olej je proste úžasný - na telo alebo do tela :D Lauris

      Vymazat
    3. Taky mažu ;) A i oil pulling je s kokosákem nejpříjemnější :)

      Vymazat
  5. Pekný deň, v prvom rade tiež veľmi chválim super blog a chcela by som sa opýtať, je to tahini v recepte nevyhnutné?? Nemám ho rada, tak či by sa dalo niečim iným nahradiť?? ďakujem...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :) Já tahini používám jako náhradu za různé smetany (které jsou drahé a složením se tahini nemůžou rovnat)... Takže lze zjemnit buď smetanou a nebo použít jiné oříškové máslo (z vlašských ořechů, mandlové máslo,...) Ale ono i bez toho se nic moc nestane

      Vymazat
    2. ahaaaaa, miesto smotany, tak to ma nenapadlo :-) akože tak celkom som ho ešte neochutnala, ale to preto, že celkovo sezam moc nemusím, ale ked je to namiesto tej smotany (ja zatiaľ ešte používam sójovú, ale už som hodila očko po tej vašej pšenovej), tak skúsim to tahini kúpiť, snáď to bude chuťovo výborné a aj preto, že už mám vyhliadnutý ako druhý receptík na skúšku cícer na paprike, kde takisto ide tahini ... takže nechám sa prekvapiť tou chuťou :-)

      Vymazat
    3. Tak ta jáhlová - ta je spíše majonéza do salátů, na pomazánky, atd... Do omáček používám nejčastěji právě tahini, ale je pravda, že my sezam hodně rádi, sezamový "ocásek" tam určitě je... Každopádně zkusit se má všechno a kdo nezkusí, neví ;) Třeba chutnat bude a jestli ne, tak se předem omlouvám :o

      Vymazat

Děkuji za každý komentář.
Pokud Vám neodpovím, neznamená to ignoraci, ale jednoduše jsem Váš komentář přehlídla. Nebojte se napsat znovu ;)